2020 a fost anul în care mările oceanului Arctic s-au dezghețat mult mai de vreme. Fenomenul a continuat și în 2021, 2022 și 2023

0
539
DCIM100MEDIADJI_0017.JPG

Cristi Pitulice

Până prin anii 1970, marile Kara, Laptev sau Marea Siberiei de Est din oceanul Arctic începeau să se dezghețe pe la mijlocul lunii iunie.

Pe 18 mai 2020, din portul siberian Sabetta, din peninsula Yamal, pleca nava „Christophe de Margerie” către China. Nava, specializata în transportul de GPL, a fost însoțită până în dreptul insulei Wrangel de spărgătorul atomic de gheață „Yamal”. De acolo si-a continuat singură drumul către Jiangtang, unde a ajuns pe 10 iunie.

9 zile mai târziu, tot din Sabetta, pleca și nava sora: „Vladimir Voronin”, aceasta nefiind însoțită de niciun spărgător de gheață.

Ambele nave fac parte dintr-o clasa noua de tancuri de GPL – Arc7, capabile sa spargă singure gheață cu grosimi de până la 2.1 metri.

2020 a fost anul în care mările oceanului Arctic s-au dezghețat mult mai de vreme – cu aproape doua luni. Fenomenul a continuat și în 2021, 2022 și 2023. Incendiile gigant din Siberia, dezghețarea necontrolată a permafrostului și domurile de căldură din emisfera nordică au fost elemente pe care în anii 70 savanții nici măcar nu le luau în calcul în prognozele privind încălzirea globală

În acest moment „Christophe de Margerie” se afla în marș în oceanul Arctic. A plecat din Sabetta pe 21 mai și se îndreaptă către Antwerp. Marile sus amintite au deja ape libere. În ultimii 4 ani, pe ele nu a mai existat gheață multianuala decât sporadic.

Ruta Nordică s-a deschis cu vreo 20 de ani mai de vreme decât se anticipa în anii ’90. Și cu 10 ani mai devreme decât recalcularea de la începutul anilor 2000. Aceasta ruta scurtează substanțial timpul de transport de mărfuri între Europa și Asia, dar ruta este controlata de Rusia.
Volumul de hidrocarburi pe care Rusia îl scoate acum pe ruta nordică este un „game changer” pe plan global.

În 2021 pe aceasta rută au fost transportate 35 de milioane de tone de mărfuri.
În 2022 au fost transportate, în ciuda embargoului asupra produselor rusești, 34 de milioane de tone. În cea mai mare parte hidrocarburi rusești. 20,5 milioane de tone numai GPL.

Acum 30 de ani nu exista ruta nordică. Volumul de marfuri era de câteva zeci de mii de tone.

Până acum „Iarna” era cel mai important general al Rusiei, ei bine, de aici înainte cel mai important general al Rusiei este, de fapt, un contabil sinistru care se numește „Încălzirea Globală”, iar din chestia asta China va câștiga la greu.

Foto: Nava Christophe de Margerie

Cristi Pitulice

Lasă un răspuns